Know-How / Artykuły

Od stołów bilardowych po owocowe czwartki: co motywuje pokolenie Z?

19.03.2024

Pokolenie Z: leniwe i roszczeniowe czy inicjatorzy rewolucyjnych zmian w miejscu pracy? Odkryj, co motywuje młodych pracowników i dowiedz się jak dostosować się do ich potrzeb, by wspólnie odnieść sukces.

Młodzi z przytupem wchodzą na rynek pracy

Narayana Murthy, założyciel firmy Infosys, niedawno wywołał kontrowersję sugerując, że młodzi ludzie powinni pracować 70 godzin tygodniowo. Ta wypowiedź wywołała gorącą debatę i spotkała się z krytyką ze strony młodszego pokolenia. Dodatkowo TikTokerka o imieniu Gabrielle Judge rozpoczęła wiralową hashtagową kampanię #lazygirljob, zachęcając do poszukiwania pracy zdalnej z dobrym wynagrodzeniem i minimalnymi obowiązkami. Te wydarzenia skłoniły ludzi do zastanowienia się, czy pokolenie Z – grupa docelowa komentarza Murthy’ego, jest niesprawiedliwie etykietowane jako leniwe i roszczeniowe. Warto zastanowić się, czy taka etykietka jest sprawiedliwa, biorąc pod uwagę ewoluującą dynamikę aktualnego rynku pracy.

Prognozuje się, że do 2032 roku tzw. zetki i millenialsi stanowić będą 70% całkowitej siły roboczej na świecie, z czego pokolenie Z samo w sobie to będzie niemal 30%. Z tego powodu ważne jest, aby sprawdzić co motywuje młodsze pokolenia do pracy i odpowiednio wcześnie dostosować organizacje do ich potrzeb.

Motywacja pokolenia Z

Przeanalizowaliśmy motywację osób z pokolenia Z, by sprawdzić jakie czynniki wpływają na ich wyższą motywację do pracy. Do tego celu skorzystaliśmy z naszego Kwestionariusza Motywacji (MQ). Badanie obejmowało ponad 10 000 zetek na całym świecie. Kandydaci wypełnili test nie później niż w 2020 roku.

Kwestionariusz motywacji (MQ) ocenia 18 kluczowych czynników motywacyjnych przyczyniających się do sukcesu w pracy. Na podstawie badania tak dużej grupy zetek, uzyskaliśmy cenne informacje na temat tego, co motywuje i demotywuje pokolenie Z stanowiące siłę roboczą przyszłości.

Trzy najważniejsze czynniki motywujące dla pokolenia Z

Samorozwój

Ludzie z pokolenia Z przywiązuje dużą wagę do rozwoju osobistego. 99% respondentów zaznaczyło jako motywujące to, że pracodawca traktuje rozwój pracowników jako kluczowy dla rozwoju biznesu. Zetki cenią sobie możliwość szkoleń i zdobywania nowych umiejętności. Kiedy menedżerowie biorą pod uwagę cele zawodowe swoich pracowników i dają im odpowiednie szanse rozwoju, pracownicy pokolenia Z stają się bardziej zaangażowani i mniej skłonni do rezygnowania z pracy.

Przekonania

Przedstawiciele pokolenia Z przywiązują dużą wagę do osobistych zasad, standardów etycznych i jakościowych, na podstawie których wyrabiają sobie opinie o przyszłych pracodawcach. Skala „Przekonania” w kwestionariuszu MQ pokazuje, na ile motywujące dla osoby badanej jest to, że firma przestrzega wysokich standardów etycznych i jakościowych. Jeśli organizacje chcą przyciągać zetki z wysokim potencjałem, powinny zadbać o to, by ich działania były zgodne z tymi standardami.

Rozwój kariery

Ważnym czynnikiem motywującym dla pokolenia Z jest postęp. Zetki są napędzane perspektywą awansu i możliwościami rozwoju zawodowego. Jeśli mają wrażenie, że ich kariera zwalnia lub awans nie jest sprawiedliwy, ich motywacja spada. Pokolenie Z wyróżnia to, że zależy im na ciągłym uczeniu się w pracy. Aktywnie poszukują okazji do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności, co potwierdza zwiększone korzystanie z platform e-learningowych, takich jak LinkedIn.

Dots

Najważniejsze czynniki demotywujące dla pokolenia Z

Obawa przed niepowodzeniem

Większość osób z pokolenia Z demotywuje nadmierna krytyka i negatywny osąd, przy czym 57% badanych z pokolenia Z uważa strach przed porażką jako silnie demotywujący. Ważne jest, aby menedżerowie wzięli to pod uwagę i rozwijali empatię w swoich zespołach. Pozytywne wzmocnienie okazuje się bardziej skuteczne w motywowaniu zetek niż krytyka.

Zaangażowanie

Największym demotywatorem dla pokolenia Z jest zbytnie zaangażowanie w pracę, prowadzące do rozmywania się granicy między pracą a życiem prywatnym. Zetki wolą jasne granice i nie chcą, aby praca wykraczała poza normalne godziny pracy. Cenią równowagę między pracą a życiem prywatnym. Gen Z jest znane z priorytetyzowania swojego życia osobistego i pragnie kariery, która pozwala im cieszyć się życiem poza pracą. Organizacje powinny brać pod uwagę te preferencje i tworzyć kulturę pracy, która szanuje granice i wspiera życie osobiste pracowników.

Co jeśli sposób pracy Gen Z to właśnie 'Solulu’ dla utopijnego miejsca pracy?

Unikalne wychowanie pokolenia Z w świecie napędzanym technologią, w połączeniu z istotnymi wydarzeniami, takimi jak recesja i pandemia, ukształtowały ich wyjątkowy sposób myślenia oraz wykreowały konkretne oczekiwania. Zamiast uważać ich za leniwych i roszczeniowych, organizacje powinny przyjąć ich perspektywę i dostosować do ich potrzeb. Pokolenie Z przekształca krajobraz pracy, zamieniając to, co kiedyś uważano za ekstrawagancję, w standardowe oczekiwania. Rozpoznając i priorytetyzując kluczowe czynniki motywacyjne zetek, organizacje mogą stworzyć środowisko pracy, które przyciąga najlepsze talenty, redukuje wypalenie zawodowe i akceptuje rewolucyjną perspektywę, którą to pokolenia wnosi na pokład.

Dots Dots

Zainteresował Cię ten temat?

Skontaktuj się z nami, by uzyskać więcej informacji

Warto przeczytać

Artykuły

Rekrutacja wewnętrzna: jak zabezpieczyć biznes na niepewną przyszłość

Przewiduje się, że w 2024 roku globalnie rekrutacji ma być mniej, podczas gdy wewnętrzna mobilność pracowników ma wzrosnąć. […]

Artykuły

Talenty 2024: siedem kluczowych obszarów w zarządzaniu talentami

W świecie dynamicznych zmian, które dotyczą również działań HR, bycie w czołówce najlepszych pracodawców nie jest […]

Raporty

Czy pandemia zmieniła naszą odporność na stres?

Przeprowadziliśmy  globalne badanie, które miało na celu sprawdzenie czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu pandemia […]