Know-How / Artykuły

Jak rozwijać pracowników?

10.11.2023

W zmieniającej się rzeczywistości pracodawcy stoją przed dużym wyzwaniem, jakim jest utrzymanie pracownika w swojej firmie jak najdłużej. Wiele firm zwraca uwagę na problem ciągłej rotacji i jej konsekwencjami. Tak wiele ofert pracy, portali rekrutacyjnych, ofert dostosowanych do nowego pokolenia sprawia, że odchodzi się od modelu pracy przez większość życia w jednej organizacji. Pojawia się zatem pytanie, co zrobić, by jednak utrzymać w firmie jak najdłużej tych najzdolniejszych. W jaki sposób ich wyselekcjonować? Jak ich rozwijać, by identyfikowali się z firmą i utrzymać ich zaangażowanie?

W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakich ludzi szukamy oraz jakie preferencje osobowościowe powinien posiadać pracownik, który aplikuje do naszej firmy. Rozmowa rekrutacyjna to niewątpliwie jedna z najważniejszych metod rekrutacji pracowników, jednak jedynie na jej podstawie ciężko ocenić wszystkie aspekty, jakie mogą mieć wpływ na kwestie zaangażowania pracownika po zatrudnieniu. Niedocenione często aspekty motywacyjne mogą się okazać znakomitą wskazówką do sposobu pracy z nowym pracownikiem. Jednych bowiem będzie motywował ciągły rozwój i praca w szybkim tempie, innych bowiem będą motywowały korzyści finansowe i uznanie. Mając na uwadze te aspekty, można wspólnie z pracownikiem opracować plan rozwoju, który nie będzie obejmował wyłącznie zobowiązań pracownika i kierunków działania, ale też uwzględni kwestie nagradzania za poniesiony wkład. Planowanie długoterminowe może mieć wpływ na utrzymanie motywacji i zaangażowania pracownika.

Po etapie diagnozy i określeniu mocnych stron i obszarów do rozwoju wiemy już, które kompetencje są u pracownika na wysokim poziomie, a nad którymi jeszcze należy popracować, by wynieść je na wyższy oczekiwany poziom.

To co najważniejsze to przyjrzenie się wynikom z etapu diagnozy i wnioskom z rozmowy rekrutacyjnej oraz dopasowanie zadań pasujących do osobowości pracownika. Jeśli przydzielimy mu zadania wymagające pracy z bazą danych, wiedząc, że zdolności analityczne nie są jego mocną stroną, ryzykujemy frustracją i chęcią znalezienia innego miejsca przez pracownika. Warto przetestować proces oceny 360 stopni lub skorzystać z testów SHL.

Coraz bardziej powszechne stają się programy polegające na wdrożeniu mentoringu do organizacji. Przy dobrym zaplanowaniu procesu, pracownicy nie tylko będą wymieniać się doświadczeniami w ramach programu, ale też wpłynie to na poprawę komunikacji między pracownikami i zachęci do współpracy.

Programy coachingowe również cieszą się coraz większym zainteresowaniem, w szczególności coaching z mentoringiem. Coraz częściej oczekuje się bowiem, że coachem będzie osoba, która zna biznes i w razie potrzeby również podpowie konkretne rozwiązanie, bazując na swoim doświadczeniu.

Istnieje wiele metod, jakimi można wspierać rozwój pracowników. Oprócz wyżej wymienionych wspiera się pracowników szkoleniami czy facylitacją. Stosuje się team coaching, czy peer-to-peer coaching. Rynek szkoleniowy oferuje bardzo dużo różnych możliwości.

Każda firma ma jednak inną specyfikę, inne wyzwania, inną strategię biznesową, stąd kluczowe jest wyjście od strategii, przez wyzwania i dopiero do określenia działań rozwojowych.

Dots Dots

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych rozwiązań?

Umów spotkanie z nami. Serdecznie zapraszamy!