Patrz długo i szeroko: Zaangażowanie strategią firmy

Wiele liderek i liderów zadaje sobie pytanie, czy większe zaangażowanie pracowników przekłada się na coś bardziej namacalnego, oprócz lepszego ich samopoczucia i ogólnie pojętej satysfakcji z pracy. Szczególnie istotna wydaje się odpowiedź na pytanie, czy bardziej zaangażowani pracownicy generują większe przychody i zyski dla firmy. Z badań SHL wynika, że organizacje, które nie inwestują w budowanie zaangażowania pracowników, osiągają gorsze wyniki finansowe, a wartość rynkowa ich udziałów nie zwiększa się tak szybko, jak mogłaby gdyby inwestycje te były częścią ich strategii.

Widać wyraźnie, że brak inwestycji w działania zwiększające zaangażowanie pracowników nie opłaca się, a kto nie inwestuje ten traci. Zastanawia też fakt, że wiele firm inwestujących w zaangażowanie pracowników, nie odnotowuje spektakularnych wzrostów.

Sami liderzy nie umieją dokładnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się dzieje. Często sami nie czują się pewnie w obszarze HR i nie mają przekonania co do metod, jakie firma stosuje, by zwiększać zaangażowanie pracowników. Oczywiście winę za niską skuteczność programów wzmacniających zaangażowanie można zrzucić na wiele czynników, w tym na samych liderów i ich nieumiejętność motywowania ludzi w zmianie. Gdyby jednak faktycznie był to jedyny powód, wystarczyłoby wesprzeć liderów emocjonalnie i narzędziowo, by wyniki organizacji skoczyły do góry. Nie jest to niestety tak proste, jakby się wydawało. Mając bardzo sprawnych i kompetentnych liderów, firmy zmagają się często z problemami natury procesowej czy komunikacyjnej. Nawet najbardziej zaangażowani pracownicy często nie rozumieją, jak cele organizacji przekładają się na ich codzienne zadania, co obniża poczucie sensu wykonywanej pracy. Innymi słowy, można mieć bak pełen paliwa, a i tak nie dojechać do celu.

Wiele pracowników entuzjastycznie podchodzi do zmian i strategii firmy, ale nie ma wystarczających kompetencji, by efektywnie wykonywać swoją pracę, szczególnie gdy zachodzi bardzo wiele zmian w firmie. Pamiętajmy, że rozczarowanie jakie wiąże się ze niską skutecznością działań wzmacniających zaangażowanie, jest wypadkową wielu czynników. Wnikliwa i szeroka ich analiza powinna być początkiem kompleksowych działań naprawczych, a z pewnością nie powinna zniechęcać decydentów do podejmowania dalszych wysiłków w kierunku bardziej zmotywowanego zespołu. Nie stać na ignorancję, ale na strategię uwzględniającą siłę ludzkiej determinacji – tak.

 

Autor: Aneta Fita

    UDOSTEPNIJ

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI