Raport Sprzedaży SHL
To raport OPQ opisujący, jak styl osobowości badanej osoby może wpływać na jej zachowania w kontekście sprzedaży.
Raport skupia się na profilu kompetencji handlowych, a nie tylko na ogólnych cechach osobowości. Na podstawie wyników z kwestionariusza OPQ opisuje, w jaki sposób dana osoba prawdopodobnie zachowa się w sytuacjach sprzedażowych — np. jak buduje relacje, negocjuje, domyka sprzedaż, reaguje na presję, czy motywuje się wynikami.
Raport generowany jest na podstawie wyników dwóch kwestionariuszy SHL:
- Kwestionariusz osobowości zawodowej OPQ – do opisania kompetencji i stylu sprzedaży
- Kwestionariusz Motywacji MQ – do opisania czynników motywujących kandydata w kontekście sprzedaży
Co zawiera Raport Sprzedaży?
Raport dzieli się na trzy główne sekcje:
- Podstawy sprzedaży – wyniki przedstawione są w odniesieniu do sześciu kluczowych cech sprzedawcy, takich jak pewność siebie, determinacja sprzedażowa odporność, umiejętność dostosowania stylu do klienta, akceptacja zmian i elastyczność oraz umiejętność słuchania.
- Motywacja – ta część raporty pokazuje, co wewnętrznie napędza daną osobę do działania, np. potrzeba osiągnięć lub rywalizacji, chęć rozwoju, presja tempa, samodzielność, uznanie lub wynagrodzenie. Ta część raportu powstaje na podstawie wyników z Kwestionariusza Motywacji MQ.
- Cykl sprzedaży – ocena efektywności kandydata w ośmiu kluczowych etapach procesu sprzedaży, takich jak na przykład opracowywanie planu działania, nawiązywanie kontaktów, tworzenie ofert, finalizacja sprzedaży czy obsługa posprzedażowa.
Kiedy stosować Raport Sprzedaży OPQ?
- Rekrutacja na stanowiska sprzedażowe – gdy chcesz porównać kandydatów pod kątem dopasowania do roli handlowca, doradcy, account managera itp. i gdy zależy Ci na obiektywnym wglądzie w styl działania kandydata (np. czy jest bardziej relacyjny czy zadaniowy).
- Rozwój i coaching zespołów sprzedażowych – gdy potrzebujesz poznać mocne strony i obszary rozwoju każdego handlowca, by zaplanować ich indywidualne działania rozwojowe (np. szkolenia, mentoring, coaching).
- Budowanie i optymalizacja zespołów sprzedaży – dla lepszego zrozumienia różnorodności stylów sprzedaży w zespole i dopasowania ludzi do ról (np. „hunter” vs „farmer”).
- Wsparcie procesów sukcesji i awansów – raport może być użyty, aby ocenić, czy handlowiec ma potencjał, by przejść na stanowisko kierownicze lub strategiczne i jakie cechy warto rozwijać, zanim taka zmiana nastąpi.
Chcesz wiedzieć więcej?
Skontaktuj się z nami, by uzyskać więcej informacji.