Jak zatrzymać dobrego pracownika w firmie?

Jak zatrzymać dobrego pracownika w firmie

„Jedyne, co stałe w naszej firmie, to nieustanna zmiana” – tak często słyszymy to sformułowanie. Niekiedy sami jesteśmy w procesie ciągłej zmiany w swoich firmach, czasem już nie analizując, że ta zmiana rzeczywiście ma miejsce. Nie tylko zmiana strategii, czy wartości firmy mogą zdestabilizować organizację. Często jedne zmiany, pociągają za sobą kolejne – personalne. Sztuką dla menedżera jest nauczyć się w nich odnaleźć i umiejętnie zarządzić swoim zespołem, tak, aby zatrzymać dobrych pracowników i zadbać odpowiednio o ich rozwój. Jeśli jako menedżerowie skoncentrujemy się wyłącznie na rozliczaniu, zapominając o innych kluczowych narzędziach menedżera, trudno będzie nam utrzymać na dłużej zaangażowany i zmotywowany zespół.

Co może zrobić menedżer, aby jednak zatrzymać w firmie tych najlepszych pracowników?

  • Poznaj dobrze swojego pracownika – sprawdź jego motywację

Każdego pracownika będą motywowały inne czynniki. Jedni uwalniają swój potencjał w warunkach rywalizacji, gdy mają możliwość skonfrontować swoje wyniki ze współpracownikami. Inni zaś będą utrzymywać wysoką motywację i zaangażowanie, gdy będą czuć się bezpiecznie w relacjach z innymi pracownikami i współpracować w osiąganiu wspólnych celów. Dla jeszcze innych to możliwość rozwoju i autonomia w działaniu będzie kluczowa.

Istotne jest zatem, by przed zatrudnieniem pracownika sprawdzić, jakie czynniki mają wpływ na jego motywację i jaki preferuje styl działania w różnych sytuacjach.  Pamiętać należy, że to dopiero początek drogi do tego, aby pracownik pozostał w firmie, chciał się rozwijać i to w tej konkretnej organizacji. Odkrycie kart będzie tu miało ogromne znaczenie. Jednak sama gra stanie się wyzwaniem dla wielu niedoświadczonych menedżerów.

  • Rozwijaj i stawiaj wyzwania

Rutyna w pracy w dłuższej perspektywie może przyczynić się do spadku motywacji pracownika. Zależy to oczywiście od jego osobowości i preferencji. Jednak, gdy zapominamy o rozwoju pracownika, a on od miesięcy zajmuje się wciąż podobnymi zadaniami, powinna zapalić się nam lampka ostrzegawcza. Nie każdy pracownik będzie miał odwagę, aby porozmawiać otwarcie z przełożonym i opowiedzieć, co sprawia, że czuje się dobrze, lub nie na swoim stanowisku. Jeśli pracownik nie będzie otrzymywał odpowiednich do swoich kompetencji i ambicji zadań, a w dodatku zabraknie dialogu, rozpocznie poszukiwania pracy i odejdzie do innego pracodawcy, gdzie dostrzeże przestrzeń na rozwój i stawianie czoła ambitniejszym wyzwaniom.

  • Zaproś do szczerej rozmowy

Zaproszenie do szczerej rozmowy wydawałoby się łatwym zadaniem, jednak nie każdy menedżer jest otwarty na szczere rozmowy z pracownikami, w których może pojawić się temat trudności. Często menedżerowie koncentrując się na zadaniach zapominają o ludzkim aspekcie, który jest równie istotny w osiągnięciu sukcesu zespołowego. Być może przyczyną jest obawa, że gdy pojawi się konflikt, pojawi się też potrzeba przepracowania go i wypracowania planu działania, by ustabilizować sytuację w zespole. Radzenie sobie z konfliktami jest jedną z ważniejszych umiejętności menedżera. Wyzwala odwagę do podejmowania decyzji i chęć poznania własnego zespołu, bez obawy, że odkryjemy coś z czym będzie nam trudno się zmierzyć.

 

Autor: Agnieszka Leleń

    UDOSTEPNIJ

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI