Know-How / Artykuły

Ewolucja procesu sprzedaży

16.09.2024

W świecie, który staje się coraz bardziej cyfrowy i wirtualny, jesteśmy świadkami ewolucji podejścia do sprzedaży. Co to oznacza dla biznesu?

Świat, w którym żyjemy, pędzi coraz szybciej do przodu i staje się przez to coraz trudniejszy do zrozumienia. Kryzys społeczno-ekonomiczny, ciągła ewolucja technologiczna oraz pandemia wpłynęły na organizacje i profesjonalistów, redefiniując metody komunikacji i interakcji, styl pracy oraz umiejętności niezbędne do skutecznego działania w nowym kontekście biznesowym.

Silną transformację przechodzi w szczególności świat sprzedaży, zarówno ze względu na nowe sposoby współpracy z klientami poprzez liczne kanały cyfrowe, jak i na ewolucję podejścia do zakupu, przechodząc od „skoncentrowanego na sprzedawcy” do „skoncentrowanego na kupującym”. Ta ewolucja z pewnością zmienia role w sprzedaży.

Klient prowadzi proces sprzedaży

Klienci są coraz lepiej poinformowani, ponieważ często przed zakupem sprawdzają informacje w internecie i mają dostęp do wielu źródeł informacji. Sprzedaż poprzez media społecznościowe staje się integralną częścią procesu sprzedaży, ponieważ kupujący online w dużej mierze polegają na referencjach od innych klientów. W związku z tym rola sprzedawcy staje się mniej centralna na początku cyklu sprzedaży, a bardziej centralna w fazach finalizacji sprzedaży. Wpływ sprzedawcy jest szczególnie duży w poszukiwaniu i budowaniu relacji z decydentami, w wyjaśnianiu wartości oferty oraz w prowadzeniu klienta do zamknięcia sprzedaży.

Z powodu kryzysu gospodarczego, zmian klimatycznych i wielu innych czynników, zachowanie konsumentów staje się również mniej przewidywalne, a prognozy sprzedaży mniej stabilne i długoterminowe. Konieczne jest więc myślenie o danych w czasie rzeczywistym, aby móc na bieżąco dostosowywać plany w zmiennym świecie. Na przykład w branży odzieżowej niepewność ekonomiczna utrudnia sporządzanie klarownych prognoz sprzedaży. Niestabilność klimatyczna wpływa na trendy sezonowe i utrudnia zaplanowanie, które produkty wyeksponować w sklepach oraz poprzez e-commerce. Kolekcje są pozbawione sezonowości, więc ubrania mogą trwać dłużej niż jeden sezon.

Sprzedaż poprzez media społecznościowe staje się integralną częścią procesu sprzedaży, ponieważ kupujący online w dużej mierze polegają na referencjach od innych klientów.

Nawet w obszarach pozyskiwania i zarządzania talentami coraz ważniejsze staje się zapewnienie klientowi (czyli kandydatowi do pracy) dobrego doświadczenia w procesie rekrutacji. Wystarczy pomyśleć o rosnącym znaczeniu doświadczenia kandydata jako doświadczenia klienta.

Klienci oczekują prostoty i synergii

Ponieważ proces zakupu dóbr i usług przeniósł się w dużej mierze do internetu, konieczne jest opracowanie strategii angażowania konsumentów poprzez ujednolicanie doświadczeń w różnych kanałach komunikacyjnych, które to stają się coraz łatwiejsze w obsłudze i bardziej dostosowane do potrzeb klienta. Na przykład w świecie ubezpieczeń klienci mogą korzystać z różnych kanałów, zarówno cyfrowych, jak i w agencji, kupując różne produkty ubezpieczeniowe. Dlatego ważne jest, aby zapewnić spójność między różnymi kanałami zakupowymi.

Jakie są implikacje dla organizacji?

Coraz istotniejsze w sprzedaży stają się dane na temat konsumentów. Sprzedawcy muszą zbierać dane z różnych źródeł (w terenie lub za pośrednictwem kanałów cyfrowych) i integrować je, aby lepiej rozumieć rynek i dopasowywać najlepsze podejście do pozyskania klienta.

Ponadto klienci coraz częściej oczekują interakcji z jedną, spójną organizacją, niezależnie od kanału sprzedaży, z którego korzystają. Klienci oczekują ścisłego powiązania między kanałami w zakresie produktów i usług oferowanych przez firmę. Dlatego niezbędna jest ścisła współpraca, aby różne kanały i produkty były prezentowane w sposób spójny, synergiczny i zrozumiały dla odbiorcy.

Klienci są coraz bardziej zaznajomieni z technologią i mają większy dostęp do informacji, a także wymagają prostoty i synergii w procesie zakupu.

Co zrobić, by Twoi sprzedawcy skutecznie stawiali czoła nowym wyzwaniom?

Wszystko, czego potrzebujesz, to dane na temat potencjału Twoich pracowników, dzięki którym można z większym prawdopodobieństwem przewidzieć czy odniosą sukces w zmieniającym się świecie sprzedaży, a kto prawdopodobnie będzie mieć trudności i ma przestrzeń do poprawy.

Skorzystanie z odpowiednich narzędzi do identyfikacji potencjału pomoże podejść do tematu profesjonalnie i obiektywnie. Rozwiązanie SHL Sales Transformation, które mamy w swojej ofercie, może pomóc Ci w:

  • przewidywaniu wyzwań związanych z wydajnością pracy na stanowiskach sprzedażowych
  • budowaniu zespołów sprzedaży poprzez identyfikację osób z potencjałem sprzedażowym i inwestowaniu w ich dalszy rozwój w tym kierunku
  • zapewnieniu spersonalizowanego wsparcia i ukierunkowanego rozwoju dla sprzedawców

 

Zmiany, które zaobserwowaliśmy w ciągu ostatnich kilku lat, wpłynęły na wiele aspektów biznesu, w tym na krajobraz sprzedaży. Klienci są coraz bardziej zaznajomieni z technologią i mają większy dostęp do informacji, a także wymagają prostoty i synergii w procesie zakupu. Dostosowanie obecnej i przyszłej siły roboczej do nowych wymagań sprzedaży pomoże Ci zapewnić sukces w osiąganiu wyników.

Zbuduj skuteczny zespół sprzedażowy dzięki naszemu rozwiązaniu Sales Transformation. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej!

Dots Dots

Zainteresował Cię ten temat?

Skontaktuj się z nami, by dowiedzieć się więcej.

Warto przeczytać

Artykuły

5 powodów, dla których warto budować firmę opartą na umiejętnościach

Co do organizacji wnoszą rekrutacja i rozwój pracowników oparte na umiejętnościach? Przyjrzymy się pięciu kluczowym powodom, dla […]

Artykuły

Ocena kompetencji a zaangażowanie pracowników

Pracownicy odchodzą z pracy w rekordowych liczbach, generując koszty i luki w realizacji celów firmy. Dowiedz się, […]

Wydarzenia

Wysoki potencjał? Ale do czego?

Zaproszenie na webinar Sprawdź jakie Talenty masz na wyciągnięcie ręki zanim odejdą z pracy.