Know-How / Artykuły

Model Transformacji Sprzedaży SHL – odpowiedź na nowe czasy

08.10.2024

SHL Polska | Model Transformacji Sprzedaży SHL – odpowiedź na nowe czasy

Sprzedaż B2B to obszar przechodzący wszechstronne i gwałtowne przekształcenia. W odpowiedzi na wyzwania, z jakimi aktualnie mierzą się działy sprzedaży, przeprowadziliśmy badania i na nowo zdefiniowaliśmy kompetencje, które mają największy wpływ na skuteczność sprzedażową.

 

Rewolucja w sprzedaży cyfrowej

Pracując ze swoimi klientami w zakresie oceny kompetencji sprzedażowych, określiliśmy trzy elementy, które organizacje sprzedażowe muszą uwzględnić w nowoczesnym segmencie sprzedaży cyfrowej:

Środowisko zewnętrzne jest diametralnie inne

U podstaw globalnej transformacji sprzedaży leżą dane i analityka. Coraz częściej najskuteczniejsze organizacje sprzedażowe wykazują się efektywnym wykorzystaniem narzędzi analitycznych w swoich procesach sprzedaży. Równolegle większość funkcji sprzedażowych B2B zmieniła swój model interakcji z tradycyjnego na cyfrowy, a 89% liderów sprzedaży przewiduje przyspieszenie transformacji cyfrowej.

Zachowanie klientów uległo zmianie

Rezultatem wzrostu interakcji z klientami przez Internet jest to, że zaczęła zmieniać się również rola sprzedawców. Ponad połowa procesu sprzedaży jest realizowana zanim sprzedawca w ogóle włączy się do niego po raz pierwszy, a ponad 70% klientów B2B podaje, że preferuje cyfrową samoobsługę i kontakty zdalne. Inne podejście mają klienci wymagający, aby sprzedawcy współpracowali z nimi stosując nowe metody – pomagając w personalizacji oferty i uproszczeniu procesu podejmowania decyzji.

Podstawowe wymagania dla sukcesu sprzedaży uległy zmianie

Nic dziwnego, że w tym gwałtownie zmieniającym się środowisku zmieniają się również niektóre kompetencje wymagane do osiągnięcia wysokich wyników sprzedaży. W SHL oceniliśmy ponad 14 000 pracowników sprzedaży B2B pełniących 18 różnych funkcji w działach sprzedaży i uzyskaliśmy dwa kluczowe wnioski:

  • Niektóre „tradycyjne” kompetencje nadal mają kluczowe znaczenie – na przykład motywacja sprzedażowa, koncentracja na sprzedaży i nastawienie na osiąganie celów
  • Bardzo dobrzy sprzedawcy wyróżniają się nowym zestawem nowych rozwijających się kompetencji – na przykład zdolnością dostosowania się i odpornością.

Na podstawie badań doszliśmy do wnioski, że potrzebny jest nowy, bardziej aktualny model kompetencji sprzedażowych.

 

Rys. Model SHL Transformacja Sprzedaży

SHL Polska | Model Transformacji Sprzedaży SHL – odpowiedź na nowe czasy SHL Polska | Model Transformacji Sprzedaży SHL – odpowiedź na nowe czasy

Kompetencje sprzedażowe na nowe czasy

Rozwiązanie SHL Transformacja Sprzedaży opiera się na modelu ośmiu kompetencji, które są kluczowe do odniesienia sukcesu w sprzedaży. Osoby osiągające wysokie oceny tych kompetencji sprzedają ponad dwa razy więcej niż osoby z niskimi ocenami, a ich szanse na bycie „top-performerami” wzrasta o 66%. Poznaj kompetencje sprzedażowe SHL na nowe czasy:

  1. Potencjał do pracy zdalnej – zdolność do utrzymywania kluczowych nawyków pracy; dążenie do finalizacji leadów; zarządzanie zasobami w sieci; przestrzeganie wytycznych organizacji dotyczących pracy w warunkach zdalnych; utrzymanie entuzjazmu oraz efektywna praca niezależna.
  2. Analityka handlowa i stosowanie technologii – opracowywanie, ocena i wykorzystanie narzędzi technicznych i urządzeń, aby zwiększyć realizację działań handlowych; zaangażowanie w systemy technologiczne i oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientem (CRM); wykorzystywanie danych do określania wzorców i trendów wspomagających ustalanie cen, wyszukiwanie i zdobywanie nowych klientów oraz nawiązywanie strategicznej długotrwałej współpracy z klientami.
  3. Personalizacja i tworzenie wartości – podejmowanie i wykorzystywanie efektywnej socjalizacji; zdolność do osiągania wzajemnego porozumienia; proaktywne łączenie klientów z informacjami dopasowanymi do ich potrzeb; oraz tworzenie dopracowanych komunikatów i rozwiązań odzwierciedlających potrzeby i wyzwania klienta.
  4. Współpraca z klientami i wzbudzanie ich zaufania – budowanie poczucia partnerstwa z klientem; doprowadzanie do konsensusu wśród różnorodnych interesariuszy; oraz pomaganie klientom w zbudowaniu zaufania do swojej zdolności podejmowania mądrych decyzji zakupowych, gdzie wszystkie wymienione działania wspierają relację zaufania tworzącą pozytywne środowisko dla przyszłych okazji sprzedażowych.
  5. Upraszczanie i przekazywanie złożonych informacji – zdolność upraszczania złożonych koncepcji i idei, przy jednoczesnym zapewnieniu, że informacje są przekazywane klientom terminowo i w odpowiedni sposób. Sprzedawcy posiadający umiejętności w tym obszarze są dostępni dla klientów pomagając im przeprowadzić syntezę informacji z różnorodnych źródeł oraz określić kluczowe punkty informacji, niezbędne do podjęcia decyzji o zakupie.
  6. Motywacja sprzedażowa i nastawienie na osiągnięcie celu – entuzjastyczne podejście do wyszukiwania i zdobywania nowych klientów; dążenie do ambitnych celów sprzedażowych i ich realizacja; oraz dążenie do osiągnięcia wyników sprzedażowych lepszych niż koledzy.
  7. Adaptacja, odporność i elastyczność sprzedażowa – szybkie dostosowywanie się w niejednoznacznych sytuacjach; zarządzanie zmianami wewnętrznymi i zewnętrznymi; panowanie nad negatywnymi emocjami; zdolność do wydajnej pracy pod presją; oraz pozytywne nastawienie do przyszłych szans.
  8. Kreatywność handlowa – uwzględnianie konkurencji, przychodów, kosztów i ryzyka podczas dobierania strategii sprzedaży; aktywne określanie strategicznych szans i ich wykorzystywanie; oraz otwartość na innowacyjne metody zdobywania klientów.

Podsumowanie

Organizacje, które chcą zwiększyć swoje szanse na sukces biznesowy, powinny zacząć rekrutować i rozwijać swoich sprzedawców pod kątem kompetencji mających duży wpływ na ich skuteczność sprzedażową. Nowe, zmienne środowisko pracy spowodowało, że ważne stały się kompetencje związane z radzeniem są ze zmiennością i dostosowaniem się do sprzedaży zdalnej. Jednocześnie wiele tradycyjnie ważnych kompetencji związanych z motywacją i nastawieniem na cel, wciąż pozostaje w grze. Potrzeby klientów i styl sprzedawania / kupowania wciąż ewoluuje, a zwinne firmy podążają za zmianami wspierając swoje działy sprzedażowe.

Dots Dots

Zainteresował Cię ten temat?

Skontaktuj się z nami, by uzyskać więcej informacji.

SHL Polska | Model Transformacji Sprzedaży SHL – odpowiedź na nowe czasy SHL Polska | Model Transformacji Sprzedaży SHL – odpowiedź na nowe czasy
Avatar Aneta Fita

Prezes SHL Polska

Warto przeczytać

SHL Polska | Ewolucja procesu sprzedaży SHL Polska | Ewolucja procesu sprzedaży
Artykuły

Ewolucja procesu sprzedaży

W świecie, który staje się coraz bardziej cyfrowy i wirtualny, jesteśmy świadkami ewolucji podejścia do sprzedaży. Co to oznacza […]

SHL Polska | 5 powodów, dla których warto budować firmę opartą na umiejętnościach SHL Polska | 5 powodów, dla których warto budować firmę opartą na umiejętnościach
Artykuły

5 powodów, dla których warto budować firmę opartą na umiejętnościach

Co do organizacji wnoszą rekrutacja i rozwój pracowników oparte na umiejętnościach? Przyjrzymy się pięciu kluczowym powodom, dla […]

SHL Polska | AI wspiera podejmowanie decyzji personalnych SHL Polska | AI wspiera podejmowanie decyzji personalnych
Artykuły

AI wspiera podejmowanie decyzji personalnych

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w działaniach HR staje się coraz bardziej powszechne i wspiera tworzenie […]