

SHL Talks: o rekrutacji od kuchni
Wspólnie z naszym Klientem zapraszamy na webinar. Czy nowoczesne narzędzia mogą zmieniać sposób, w jaki rekrutujemy i rozwijamy […]
Przed rozpoczęciem rekrutacji warto dokładnie określić, jakie kompetencje, doświadczenie, umiejętności i cechy osobowościowe są niezbędne na danym stanowisku. Precyzyjna definicja profilu kandydata ułatwia ocenę aplikacji pod kątem tych samych jasno zdefiniowanych kryteriów i zmniejsza ryzyko subiektywnych decyzji.
Standaryzacja procesu rekrutacyjnego pozwala na obiektywną ocenę kandydatów. Warto określić konkretne etapy rekrutacji, podczas których kandydaci przechodzą rozmowę kwalifikacyjną, wykonują testy zdolności i kwestionariusze osobowości, a czasami przechodzą nawet przez zintegrowany proces oceny kompetencji, tzw. Assessment Centre.
Nowoczesne narzędzia, takie jak systemy ATS (Applicant Tracking System) czy platformy oceny zbierające dane o wynikach kandydatów (np. #TalentCentral czy #InsightsSHL), pomagają w selekcji najbardziej odpowiednich osób. Porównując wyniki kandydatów do różnych profili stanowiskowych, możemy zaproponować inną pracę tym, którzy nie przeszli rekrutacji w tym konkretnym procesie.
Podejmowanie decyzji rekrutacyjnych na podstawie faktów i danych, a nie intuicji, pozwala uniknąć subiektywnych błędów oceny. Warto stosować ustrukturyzowane wywiady oraz metody oceny, które mają naukowe podstawy. Dzięki temu proces rekrutacji zyskuje na obiektywności, a kandydaci mają poczucie sprawiedliwości.
Kompetencje to nie wszystko – kluczowe jest również dopasowanie do wartości i stylu pracy organizacji. Kandydaci, którzy podzielają wartości firmy, są bardziej zaangażowani i skłonni do długoterminowej współpracy. O wartościach warto porozmawiać podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub poprosić kandydata o wypełnienie ankiety.
Regularna analiza wyników rekrutacji oraz zbieranie feedbacku od nowych pracowników pozwala doskonalić procesy zatrudniania i unikać powtarzających się błędów. Monitorowanie retencji pracowników może dostarczyć cennych informacji na temat jakości decyzji rekrutacyjnych.
Trafne decyzje rekrutacyjne wymagają dobrze zaplanowanego procesu, wsparcia technologii oraz analizy danych. Kluczowe jest również uwzględnienie kompetencji, dopasowania kulturowego i obiektywnych metod oceny kandydatów. Inwestowanie w skuteczne techniki rekrutacyjne pozwala firmom budować silne i stabilne zespoły, które wspierają rozwój organizacji.
To częsty dylemat. Warto dokładniej zbadać obawy dotyczące dopasowania kulturowego. Czy wynikają one z konkretnych zachowań kandydata podczas rozmowy, czy z subiektywnych odczuć? Czasem warto zorganizować dodatkową rozmowę z potencjalnym przyszłym zespołem, aby zobaczyć, jak kandydat wchodzi w interakcję. Ostatecznie, decyzja powinna ważyć zarówno kompetencje, jak i dopasowanie, ale w przypadku wątpliwości co do kultury, warto być ostrożnym – brak dopasowania może generować problemy w przyszłości, nawet przy wysokich kompetencjach.
Mierzenie ROI z rekrutacji jest kluczowe dla uzasadnienia inwestycji. Można to robić poprzez monitorowanie wskaźników takich jak: koszt rekrutacji na pracownika, czas rekrutacji, wskaźnik retencji nowych pracowników, ocena wydajności nowych pracowników (np. poprzez system ocen pracowniczych), koszty związane z rotacją pracowników (np. koszty ponownej rekrutacji, koszty wdrożenia nowego pracownika, straty produktywności w okresie wakatu). Porównanie tych wskaźników przed i po wdrożeniu usprawnień w procesie rekrutacji pokaże realny wpływ zmian i pozwoli wyliczyć ROI.
Ograniczony budżet to wyzwanie, ale nie wyklucza stosowania lepszych metod rekrutacji. Można poszukać bardziej ekonomicznych rozwiązań. Np. zamiast drogiego Assessment Center, można skupić się na dobrze skonstruowanych, ustrukturyzowanych wywiadach kompetencyjnych i wykorzystaniu testów online o niższym koszcie, skupić się na rekrutacji wewnętrznej. Kluczowe jest priorytetyzacja i wybór najbardziej efektywnych kosztowo metod, które przyniosą największą wartość w kontekście ograniczonych zasobów.
Różne pokolenia mają różne oczekiwania i preferencje. Pokolenie Z ceni sobie technologię, szybkość komunikacji, transparentność i wartości firmy. Warto wykorzystać media społecznościowe i platformy online w procesie rekrutacji, zapewnić szybki feedback, podkreślać misję i wartości firmy. Baby Boomers mogą cenić sobie bardziej tradycyjne metody, bezpośredni kontakt, stabilność i doświadczenie. Elastyczność i personalizacja podejścia są kluczowe.
Długi proces rekrutacyjny może zniechęcić kandydatów. Kluczowe jest utrzymywanie regularnej i transparentnej komunikacji. Informuj kandydatów o kolejnych etapach procesu, przewidywanym czasie trwania, wynikach na poszczególnych etapach (nawet jeśli są negatywne, ważne jest szybkie poinformowanie). Buduj pozytywne doświadczenie kandydata (tzw. candidate experience) poprzez profesjonalne i uprzejme traktowanie, szybkie odpowiadanie na pytania, zapewnienie feedbacku.
Wspólnie z naszym Klientem zapraszamy na webinar. Czy nowoczesne narzędzia mogą zmieniać sposób, w jaki rekrutujemy i rozwijamy […]
Co do organizacji wnoszą rekrutacja i rozwój pracowników oparte na umiejętnościach? Przyjrzymy się pięciu kluczowym powodom, dla […]
Inwestowanie w rozwój talentów przynosi znaczące korzyści zarówno dla organizacji, jak i jej pracowników. Umożliwia […]