Jak SHL rozwija liderów przez wykorzystanie kwestionariusza OPQ w coachingu?
Rozwój liderów w organizacjach wymaga narzędzi, które łączą rzetelną diagnozę kompetencji z indywidualnym podejściem do każdego […]
To oni w największym stopniu wpływają na zaangażowanie, dobrostan i rozwój talentów. Złe zarządzanie jest jedną z głównych przyczyn odejść z pracy i nie bez powodu mówi się, że „ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa”.
Jeszcze kilka lat temu menedżer kojarzył się przede wszystkim z osobą nadzorującą procesy i wyniki. Dziś, w epoce sztucznej inteligencji i dynamicznej transformacji pracy, ten model przywództwa traci sens. Coraz częściej to technologia – nie człowiek – staje się strażnikiem procesów, a zadaniem lidera staje się coś znacznie bardziej złożonego: uwalnianie potencjału ludzi i prowadzenie ich przez zmianę.
Technologia AI, praca hybrydowa oraz rosnące oczekiwania wobec elastyczności i sensu pracy powodują, że zmienia się styl zarządzania ludźmi. Menedżerowie stają w obliczu wyzwań i napięć, które nie pozostają bez wpływu na ich samopoczucie. 36% z nich czuje się nieprzygotowanych do pełnienia swoich funkcji, a 40% doświadcza pogorszenia stanu zdrowia psychicznego po objęciu nowego stanowiska.
W odpowiedzi na te wyzwania, niektórzy pracodawcy eksperymentują z radykalnym podejściem, jakim jest zniesienie tradycyjnej hierarchii poprzez eliminację lub redukcję roli managerów średniego szczebla, dążąc do spłaszczenia struktury. Procesy podejmowania decyzji coraz częściej wspierane są przez sztuczną inteligencję.
Steven Baert, Dyrektor HR, Novartis Tradycyjne przywództwo "staje się zbędne". Celem firmy jest posiadanie pracowników, którzy są motywowani i zachęcani do bycia skutecznym, a nie mówienie im, co mają robić.
Z drugiej strony liderzy wciąż pozostają niezastąpionym ogniwem w rozwoju pracowników, a ich usunięcie może prowadzić do deficytu wsparcia. Jak zauważa Shoshanna Davis, założycielka Fairy Job Mother – młodsze pokolenia, które dopiero wchodzą na rynek pracy, są często zagubieni i potrzebują coachingu i mentorskiego wsparcia od swoich przełożonych.
W tej złożonej sytuacji, pracodawcy muszą przyjąć wielowymiarowe podejście – skupić się na inwestowaniu w rozwój liderów, z wykorzystaniem coachingu, mentoringu i dedykowanych programów rozwojowych.
Paradoksalnie więc, choć wiele firm ogranicza liczbę etatów kierowniczych, rola menedżera nie znika – zmienia się jej sens.
Według raportu Deloitte „Human Capital Trends 2025”, tradycyjny model „zarządzania zasobami ludzkimi” ustępuje miejsca nowemu paradygmatowi, gdzie lider ma za zadanie prowadzić ludzi przez zmianę. Role przypisywane nowoczesnemu menedżerowi to:
Jak pokazują badania J. Bersina i SHL, kompetencje przyszłości to konkretne zachowania, a nie wiedza techniczna. Trwałe, mierzalne i uniwersalne umiejętności – takie jak krytyczne myślenie, współpraca, adaptacyjność czy proaktywność – stają się fundamentem skutecznego przywództwa.
Nowe umiejętności nie pojawią się same. Aby skutecznie przygotować menedżerów na przyszłość, organizacje powinny:
Rola menedżera nie znika. Przeciwnie – staje się kluczowa, by połączyć technologię z człowiekiem, dane z emocjami, efektywność z sensem.
Rozwój liderów w organizacjach wymaga narzędzi, które łączą rzetelną diagnozę kompetencji z indywidualnym podejściem do każdego […]
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, ciągły rozwój pracowników staje się kluczowym elementem utrzymania konkurencyjności. […]
Czy sztuczna inteligencja nas odczłowieczy? Jakie umiejętności zyskują na wartości i będą miały wpływ na efektywność pracy […]