Know-How / Artykuły

5 powodów, dla których warto budować firmę opartą na umiejętnościach

26.07.2024

Co do organizacji wnoszą rekrutacja i rozwój pracowników oparte na umiejętnościach? Przyjrzymy się pięciu kluczowym powodom, dla których firmy organizują potencjał ludzki wokół konkretnych umiejętności, a nie struktur.

Organizacja oparta na umiejętnościach

Organizacja oparta na umiejętnościach to taka, która kładzie duży nacisk na identyfikację, rozwijanie i wykorzystanie umiejętności i zdolności swoich pracowników. W takiej firmie głównym celem są zdolności i kompetencje pracowników, a nie doświadczenie, tradycyjne role zawodowe czy hierarchiczne struktury.

Takie podejście ma na celu maksymalizację potencjału pracowników oraz dostosowanie ich umiejętności do celów i potrzeb organizacji. Przyjmując podejście oparte na umiejętnościach, organizacje dążą do tego, by zawsze posiadać w zespole kompetencje, które ułatwią elastyczne i szybkie dostosowanie się do zmieniającej się rzeczywistości.

5 powodów na TAK:

  1. Pozyskiwanie i rekrutacja talentów

W erze, w której niedobory talentów są powszechne, skupienie się na konkretnych umiejętnościach potrzebnych do osiągnięcia sukcesu w pracy pomaga organizacjom efektywniej przyciągać i pozyskiwać dobrych kandydatów. Zatrudnianie ludzi na podstawie umiejętności, które są niezbędne w ich przyszłej pracy pomaga usprawnić proces rekrutacji i poprawić jakość nowozatrudnionych.

Firmy zatrudniające na podstawie umiejętności mają pulę talentów większą aż 9 razy¹.

 

  1. Zwiększenie zaangażowania pracowników

Dzięki inwestowaniu w rozwój umiejętności pracowników, wzrasta poziom zaangażowania i lojalności.  Kultura oparta na umiejętnościach wspiera ciągłe uczenie się, co przyczynia się do większej satysfakcji pracowników i wyższych poziomów retencji.

Firmom, które przyjmują podejście oparte na umiejętnościach, w 98% udaje się zatrzymać na dłużej najlepszych pracowników².

 

  1. Efektywne zarządzanie talentami

Podejście oparte na umiejętnościach pozwala organizacjom identyfikować i wykorzystywać konkretne umiejętności wymagane do zadań lub projektów. Prowadzi to bardziej efektywnego delegowania zasobów do odpowiednich zespołów i zmniejszenia luk kompetencyjnych.

Firmy są o 107% efektywniejsze w zarządzaniu talentami, jeśli przyjmują podejście oparte na umiejętnościach².

 

  1. Oszczędności kosztów i optymalizacja zasobów

Przeprowadzając audyt talentów oparty na umiejętnościach, organizacje mogą optymalizować swoje zasoby ludzkie, redukując koszty związane z zatrudnianiem, szkoleniem i utrzymywaniem pracowników, którzy nie posiadają umiejętności potrzebnych do rozwoju firmy.

Firmy, które przyjmują podejście oparte na umiejętnościach, są o 63% bardziej skuteczne w realizacji celów biznesowych niż te, które tego nie robią².

 

  1. Zwinność i elastyczność w obliczu szybkich zmian

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym technologia, warunki ekonomiczne i preferencje klientów szybko się zmieniają. Organizacja oparta na umiejętnościach łatwiej dostosuje się do tych zmian, skupiając się na rozwijaniu i wykorzystywaniu najpotrzebniejszych umiejętności pracowników.

Organizacje z podejściem opartym na umiejętnościach o 57% lepiej radzą sobie z dostosowywaniem się do zmian².

 

Podsumowanie

Środowisko pracy zmienia się nieustannie, a zmiany nabierają tempa w obliczu nowych technologii (AI) i potrzeb biznesowych z nimi związanych. Zmienia się także styl pracy, a tradycyjna praca „na etacie” może zostać w przyszłości wyparta przez zadania projektowe wykonywane dla wielu pracodawców jednocześnie. W obliczu takich wyzwań, zarządzanie ludźmi z perspektywy ich zdolności i umiejętności zmapowanych na aktualne potrzeby biznesowe, może być jedyną drogą do zachowania elastyczności i skuteczności w realizacji strategii firmy.

Linki:

¹ LinkedIn, 2022

² Deloitte, 2022

Dots Dots

Zainteresował Cię ten temat?

Skontaktuj się z nami, by dowiedzieć się więcej.

Warto przeczytać

Artykuły

Ocena kompetencji a zaangażowanie pracowników

Pracownicy odchodzą z pracy w rekordowych liczbach, generując koszty i luki w realizacji celów firmy. Dowiedz się, […]

Artykuły

Zarządzanie talentami – co można zrobić lepiej?

Inwestowanie w rozwój talentów przynosi znaczące korzyści zarówno dla organizacji, jak i jej pracowników. Umożliwia […]

Artykuły

Rekrutacja wewnętrzna: jak zabezpieczyć biznes na niepewną przyszłość

Przewiduje się, że w 2024 roku globalnie rekrutacji ma być mniej, podczas gdy wewnętrzna mobilność pracowników ma wzrosnąć. […]